Nyáron -sajnos – megszaporodnak a balesetek, emiatt gyakran előfordul, hogy totálkár lesz az autó. De mit tehetünk, ha totálkárosra tört a járművünk? Összeszedtük a legfontosabbakat!

Mi is a totálkár?

Ha balesetet szenvedünk, az autó sérülésének mértékétől függ, javítható-e.  Ha igen, akkor mekkora az az összeg, amelyért még megéri megjavíttatni. Ennek megfelelően megkülönböztetünk gazdasági és műszaki totálkárt.

A biztositas.hu megfogalmazása szerint „gazdasági totálkár abban az esetben fordul elő, ha pénzügyi megfontolások miatt nem érdemes a gépjárművet megjavítani, mert a javítás többe kerülne, mint a jármű balesetkori forgalmi értékének az úgynevezett maradványértékkel – vagy más néven roncsértékkel – csökkentett összege.” Műszaki totálkár pedig akkor fordul elő, ha az autó olyan mértékben sérült, hogy műszakilag javíthatatlan. Ilyenkor nem az van, hogy gazdaságilag nem érné meg a javítás, hanem magyarán mondva lehetetlen a javítás.

Hogyan számít a biztosító totálkár esetén?

A legfontosabb, hogy nem annyit fizetnek, amennyibe a javítás kerülne. A balesetet szenvedett autó káridőponti értékéből ( a baleset pillanatában mennyit ér az autó) levonják az értékesíthető roncs becsült értékét (maradványérték). Ennek a különbsége lesz a kártérítés összege. A két számot a biztosító szoftveres számítással adja meg, figyelembe véve a piacot és a hirdetési árakat is.

Mi lesz utána?

Hogy mit tehetünk, az sokban függ attól, hogy melyik fél okozta a balesetet. A károkozó a totálkárát a saját casco biztosítójára rendezheti, míg a károsult a károkozó kötelező biztosítójára. A károsultnak azonban van másik lehetősége is: kérheti a javíttatást a saját casco biztosítása terhére is – ha például arra jobb feltételekkel rendezhető a kár, vagy a tulajdonos szeretné minél előbb elindítani a folyamatot. Ezt a casco biztosító ráterheli majd a vétkes fél kötelező biztosítójára, így a casco önrész is visszajár. (Gépjárműbiztosítás)

A roncsautó elszállítására nem kötelezhető a biztosító. Az a jármű tulajdonosáé marad. De a biztosítók mindig egyéni módszert alkalmaznak arra, hogy mi lesz a roncsautó sorsa, milyen mértékben kell bizonyítania a tulajdonosnak, hogy a biztosító által megítélt áron nem tudja eladni a roncsot. Így érdemes mindig a biztosítóval tárgyalni ez ügyben.

A biztositas.hu megjegyzi, ragaszkodhatunk ahhoz, hogy egy totálkáros autót is megjavíttassunk. ” A tulajdonos dönthet úgy, hogy megjavíttatja a totálkárt szenvedett járművet, de ilyenkor a javítás költségeit ő viseli, nem terhelheti tovább sem a károkozóra, sem az ő biztosítójára. Azonban, ha a gépjármű teljes mértékben roncsolódott vagy elégett a balesetben, esetleg vázcserére szorul, akkor műszaki állapota miatt a kárrendezési eljárásban az üzemeltetését véglegesen megszűntnek nyilvánítják. Ebben az esetben a biztosító és a tulajdonos egyaránt köteles értesíteni a közlekedési hatóságot, hogy a totálkárossá nyilvánított gépjárművet vonja ki a forgalomból. Ezeket a bejelentett roncsokat a hulladékká vált gépjárművekről kiadott 267/2004 (IX.23.) Kormányrendelet szabályozása alapján kell kezelnünk.”

Ha a roncsot eladjuk a bontónak, további feladat a jármű végleges kivonása a forgalomból, és természetesen a kötelező biztosítás felmondása, amelyet érdekmúlásra való hivatkozással tehetünk meg.

Ha pedig autómentésre lenne szükséged, mert az autót épp totálkárosra tört, állunk rendelkezésre a nap 24 órájában! Keress minket bátran!

 

Hívjon most!