Ahogy az öltözködésnél, úgy az autónk felszerelésénél se a hónapokat, hanem az időjárást vegyük alapul. A tavaszi gumicsere nem mindig esik egybe az első tavaszi hónappal, hiszen láttunk már márciusban havat, ahogy 20 fokot is. Érdemes ezért a tavaszi gumicsere időpontját oda tenni, amikor biztosan 10 fok felett van a hőmérséklet. Ez, így a tavasz első hónapjában közel sem biztos, hogy megvalósul, hiszen újra több területen mínuszokra, és alig 5-6 fok pluszra számíthatunk.
Téli és nyári – melyik milyen?
A téli és nyári gumik több tulajdonságukban is eltérnek, ezért nem mindegy, hogy az év melyik szakaszában melyik gumival járunk. Anyagukban, mintázatukban is különböznek egymástól. A nyári abroncs mintázata széles, hosszirányban barázdált, hogy ki tudja szorítani a nagyobb vízmennyiséget. Ezzel szemben a téli gumik mintázata sűrűn barázdált, vájatokkal, amelyek az autó irányítását segítik a havas, latyakos időben. A téli abroncsok anyaga puhább, hogy nagyobb hidegben is használható legyen. Ha tartósan 7 fok alá süllyed a hőmérséklet, akkor biztosan téli gumit kell használnunk.
Tavaszi gumicsere – ne siessük el!
Tavasszal mindig felélénkül a vita arról, egyáltalán kell-e gumicsere, mert hát van a jól kitalált négyévszakos gumi, ami elvileg minden időjárási körülményben megfelelően funkcionál. Összeszedtük már a pro és kontra érveket, de egy a lényeg: az abroncsunk megfelelő legyen az időjárásnak.
Ahogy sokan tapasztalták már, mindenki szinte egyszerre rohamozza meg a futóműveseket és autószerelőket. Ilyenkor nem kis várólista alakul ki, mire mindenki megkapja a megfelelő gumit. Ez általában a március végét, április elejét jelenti, amikor már a középhőmérséklet szinte biztosan 10 fok felett van. A nyári gumik leírásában egy tétel nagyon fontos: +7 fok felett nyújtanak megfelelő tapadást az úton. A gumicsere időpontja ettől függetlenül nem kell, hogy nagyon hamar legyen, hiszen a a „tankönyvekben” meghatározott középhőmérsékleti érték kijöhet a nappali magas, és hajnali fagyokkal is. Ráadásul fontos hangsúlyozni, hogy a gumicsere ne azért legyen, hogy a téli gumi ne kopjon annyira a pluszokban: pár száz megtett kilométer nem okoz olyan szintű roncsolódást a gumikon, ami miatt égető lenne az első napsugarakkal berohanni kerékcserére. Külföldön viszont több olyan ország is van, ahol pontos dátumhoz kötik egyes abroncsok használatát.
Gumicserénél fontos, hogy kérjük a futómű beállítását is, ami több dolog miatt is fontos.
Korábban már arról már beszéltünk, hogyan kell a tavaszi, melegebb időjárásra felkészíteni autónkat, de azzal már keveset foglalkoznak, hogy mikor esedékes az abroncs cseréje és érdemes beszerezni az újakat. Olvass utána írásunkban, és ha út közben mégis gond adódna és autómentésre lenne szükséged, állunk rendelkezésre a nap 24 órájában! Keress minket bátran!
Legutóbbi hozzászólások