Még mindig sokat ébredünk hajnalban a melegítés miatt beindított autókra, de a hidegindítás egy sokkal kellemesebb módjával nem foglalkozunk. Örök dilemma, kell-e járatni a motort üresben, hogy melegedjen, vagy simán indítsunk és menjünk a dolgunkra? A motor felmelegítése fontos, de nem mindegy, hogyan tesszük ezt meg. Főleg akkor nem, ha szeretnénk az autónkat jó sokáig a magunkénak tudni, és nem szeretnénk gyorsan olyan állapotba juttatni, mintha már több százezer kilométert futott volna.

A lépések

A hidegben is el kell vinni a gyereket az oviba, iskolába, el kell mennünk dolgozni. Gyerekkel gyakran megesik, hogy késésbe kerülünk, így általában csak bepattanunk az autóba, és már megyünk is. A másik megoldás, amikor apát gyorsan előre zavarjuk, hogy indítsa már be ugyan az autót, hogy mire összecihelődünk, már útra készen álljon minden. A hidegindítás egyik fajtája se túl jó, bár az első verzió – meglepő módon – nagyon közel áll ahhoz, amit valójában kellene tennünk, ha a kemény mínuszokban indítjuk be a kint álló autónkat.

Az alap kiindulópont, hogy az autó alkatrészei – főleg, amelyek az indításhoz, elinduláshoz szükségesek – más anyagból készülnek, ergo máshogy, más ütemben melegszenek. Maga az elindulás 3 fázisból áll: indítózás, a motor beindulása és járása a megfelelő olajnyomásig, majd a motor melegítő járása. Ez a fázis viszont nem hosszú perceket vesz igénybe, bármennyire is azt gondolnánk, hogy a melegítés milyen jót tesz a szerkezetnek: pedig ezzel úgy okozunk nagy károsodást, hogy még csak egy lépést se tettünk előre.

hidegindítás...vagy mit csináljunk mínuszban?

Mi történik hidegindításnál?

Bár pár pillanatról van szó, a hidegindítás a klasszikus, dugattyús belső égésű motoroknak a legkellemetlenebb másodpercei. Minél gyorsabban próbálja elérni az üzemi hőfokot, így ekkor a legnagyobb a mechanikai kopás is az alkatrészekben.  Vagy úgy is mondhatnánk: „a legtöbb modern motor a lehető leggyorsabb bemelegedésre van tervezve, és ezért az első pár pillanatban kifejezetten alacsony hatékonysággal dolgoznak. Vagyis sok benzint égetnek, magasabb fordulaton üzemelnek, amitől erőteljesebb a hanghatás”. (Vezess.hu)

A kenőolajnak el kell jutnia mindenhova, hogy az alkatrészek károsodás nélkül üzemeljenek, és a katalizátornak is fel kell melegednie a megfelelő működéshez. Természetesen az a legjobb az autónak, ha a hidegindítások számát minimálisra csökkentjük, ez viszont nem minden esetben kivitelezhető.

Hogy csináljam helyesen?

Benzines autónál egyszerűen indítsuk el az autót – gáz hozzáadása nélkül -, reméljük, nem kell sokat köszörülnie, mert akkor a helyzet nem lesz túl rózsás. Beindítás után továbbra se nyomjunk gázt egy 20 másodpercig körülbelül. Ennyi idő elég ahhoz, hogy minden szükséges alkatrész megkapja az olajfürdőt, majd ez után szépen induljunk utunkra 2000-es fordulaton. Semmiképp ne alatta, és ne 3000 felett. Ez idő alatt a motor, az olaj és minden felmelegszik arra a hőfokra, amely ideális az autózáshoz.

Szokták javasolni, hogy ilyenkor – ha boltba is megyünk – járassuk meg az autót pár percig, mert a ki-be kapcsolás, ahogy sok elektromos terméknél sem ajánlatos, pláne nem hasznos.

Ha valaki szakmázni szeretne, az is megtalálja a magyarázatot a miértre és a hogyanra.

Videós magyarázatot pedig erről a témáról itt talál>>

Már jó 10 éve a Mercedes-Benz motorfejlesztője azt nyilatkozta, a modern motorok jól viselik a hidegindítást. És a dízelek különösen. Erről a témáról pedig bőven írtak már korábban is.

És ha út közben mégis gond adódna és autómentésre lenne szükséged, állunk rendelkezésre a nap 24 órájában! Keress minket bátran!

Hívjon most!