Pár ezer forintos tétel, mégis sokan elfelejtkeznek télen és sajnos nyáron is a fagyálló hűtőfolyadék ellenőrzéséről, és pótlásáról, főleg annak cseréjéről.
Sajnos mi is olyan helyen élünk, ahol megesik, hogy jócskán 0°C alá süllyed a hőmérséklet, így muszáj autónkat felszerelni olyan anyaggal, ami nem fagy meg, ergo nem okoz sérülést a jég olyan alkatrészekben, amelyek a megfelelő közlekedést szolgálják. Másik oldalról nézve pedig a klímánk arra is alkalmas, hogy gyorsan megfőjön a motor, így kell egy olyan anyag, ami a megfelelő folyadékhűtést biztosítja. Mindkét igényünket egy, pár ezer forintos anyag elégíti ki: a fagyálló hűtőfolyadék.
Kezdjük az alapoknál
Régen bevett szokás volt, hogy nyáron „hűtővizeztünk”, télen meg „fagyállóztunk”. Egyik kifejezés sem helyes, hiszen – bár tartalmaz vizet, és folyik is, a hűtőfolyadék nem víz. Hígítása sem csapvízzel történik, hanem kizárólag desztillált vízzel, ugyanis előbbi ásványi anyag tartalma miatt vízkövet okozhat.
Ma már a a fagyállóval kevert hűtőfolyadék az év minden napján fontos, mivel ezek nem csak a fagyás és a túlmelegedés ellen védenek, hanem a korrózió, rozsdásodás ellen is. Ezt úgy érik el, hogy egy védő bevonatot képeznek az alkatrészeken. Valamint összetételük is úgy alakul, hogy minél jobb legyen a hő leadásuk is.
Akkor mire jó?
- Véd a túlmelegedés ellen
- Véd a fagy ellen
- Megvédi az autó legfontosabb részeit a rozsdásodástól
- Biztosítja a megfelelő hőátadást
- Meggátolja a lerakódásokat
Színek, fajták, típusok
Összetételük és gyártási folyamataik alapján 3 alapvető fajtát különböztetünk meg (IAT, OAT, HAT). A fontosabb viszont a G-vel jelölt számok, amely rendszer a VW konszern elnevezése alapján vett át a teljes autószektor. Ezek alapján a jelölések:
- G11: A Volkswagen által 1996 előtt gyártott járművekbe ajánlott
- G12: 1996 után gyártott járművekbe ajánlott
- G12++: 2006 után gyártott járművekbe ajánlott
- G13: 2008 után gyártott járművekbe ajánlott
Sokaknak nyilván feltűnt, mennyi színben pompáznak a fagyálló hűtőfolyadékok: rózsaszín, sárga, kék, stb. A fagyálló hűtőfolyadék gyártója dönti el, melyik fajtát milyen színűre színezi, így mindig OLVASSUNK!
A hagyományos fagyálló hűtőfolyadékokat 1-2 év után kell cserélni, míg a hosszú élettartamú hűtőfolyadékoknál használattól függően csupán 3-5 évenként válik szükségessé a csere.
Szabályok
- A fagyálló hűtőfolyadék ugyanolyan cserére szorul, mint a motorolaj – egy idő után elfárad, és korrozív bomlástermékek halmozódnak fel, amely a hatását csökkenti. Ezért a gyári előírásnak megfelelően bizonyos időnként cserélni kell.
- Tévhit, hogy jobb hatást érünk el, ha a koncentrátumot tisztán öntjük az autóba. Vannak előre kevert folyadékok, de a lényeg, hogy a megfelelő arányban hígítva legyen.
- A fagyálló hűtőfolyadékot kizárólag desztillált vízzel szabad hígítani.
- Ioncserélt és csapvizet nyáron se rakjunk az autóba, hiszen az ásványi anyagok miatt vízkő keletkezhet, emiatt a hűtés se lesz megfelelő és a motor megfőhet.
- Mindig az autónk kézikönyve szerinti normát alkalmazzuk fagyálló hűtőfolyadék vásárlásakor
- Csak azt a fagyálló hűtőfolyadékot öntsük az autóba, amit a gyártó előírt
- Bár a folyadék „házilag” is könnyen lecserélhető, nem ajánlatos, mivel veszélyes hulladékként nem önthető egyszerűen a csatornába, az sértené a hulladékkezelés szabályait.
A fagyálló hűtőfolyadék nem csak nyáron, télen is fontos, azaz elkerülhetetlen. A téli autóvezetés és közlekedés szabályaira az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottsága is minden évben felhívja a figyelmet, de mi is összeszedtük a téli közlekedés 10 alapszabályát.
De ha mégis megtörténne a baj, és autómentésre lenne szükséged, állunk rendelkezésre a nap 24 órájában! Keress minket bátran!
Legutóbbi hozzászólások