A téli autóvezetés szabályai mindenkinek unásig ismétlődőnek tűnhetnek, de sajnos a balesetek száma miatt továbbra se tudjuk elégszer ismételni. Talán pár dolog az, amire biztosan figyelünk, de sajnos a többségével továbbra se foglalkozunk kellően. Gyorstalpaló a téli autóvezetéshez.

Ami mindig legyen

Korábbi cikkünkben összeszedtük már azokat a legfontosabb dolgokat, amelyeknek mindig az autóban kell, hogy legyenek. A téli autóvezetés kapcsán is igaz a nagy része: a legfontosabb mindjárt a téli gumi – a négyévszakos gumi is szóba került korábban, nem minden esetben rossz választás.  Aztán ott a fagyálló, a megfelelő világítás és élelem. De azért szedjük össze újra, hiszen hiába kerül elő minden télen a téli autóvezetés, sokan még mindig félvállról veszik.

A téli autóvezetés 10 alapszabálya

Téli gumi

A téli autóvezetés nem is indulhatna a téli gumi nélkül. Sokat írtunk már ezekről, így csak röviden: ha az átlaghőmérséklet 7 fok alatt van, akkor azonnal rakassuk fel a téli gumit. Jobb időben megtenni, ne zavarjon meg a pár kósza napsugár. Ha hűvösödik az idő, ne habozzunk, hiszen az autó téli felkészítése ősszel kezdődik. De télen talán még fontosabb, hogy a gumik jó állapotúak legyenek, így kellő körültekintéssel járjunk el. És ha ez megvan, ne felejtsük el a futómű beállítást sem.

      2. Hidegindítás

Örök dilemma, kell-e járatni a motort üresben, hogy melegedjen, vagy simán indítsunk és menjünk a dolgunkra? A motor felmelegítése fontos a téli időszakban, de nem mindegy, hogyan csináljuk.

       3. Megfelelő sebesség

Hiába a jó autó, a téli gumi, a téli vezetés alapkövetelménye a fokozott figyelem. Ezért nem érdemes autópályán sem száguldozni, ha havas, kásás az út, mert pillanatok alatt fagyhat, és a kialakult jég komoly balesetekhez vezethet. Az előzéssel is bánjunk óvatosan, hiszen hó esetén a nyomvonalat elhagyva a hófal megdobhatja az autót, amikor próbálnánk visszatérni a sávunkba, így nem csak a saját életünket, hanem másokét is veszélyeztetjük.

       4. Vigyázzunk a többi járművel

A kamionok méretükből adódóan jóval több havat gyűjtenek össze a keréknél, amelyek egy idő után leválnak. Próbáljunk megfelelő távolságot tartani tőlük, és a latyakos tömböket elkerülni, ne dobja meg az autót.

       5. Aksi nélkül hova?

A nem megfelelő autóhasználat – túl sok araszolás a dugóban, a nagy energiafelhasználást igénylő funkciók (fűtés, klíma, zenehallgatás, stb) – oda vezethet, hogy lemerül az akkumulátor. Érdemes havonta ellenőrizni az idősebb autóknál, ugyanis a modern autók már jelzik, ha gond van az akksival. Télen a hideg készítheti ki az akkumulátort, ezért a téli autóvezetés előtt fontos, hogy ellenőrizzük. Hogy hogyan tudjuk megfelelően tölteni, arról is írtunk korábban.

       6. Fagyálló hűtőfolyadék: nyáron hűt, télen fűt

Régen bevett szokás volt, hogy nyáron “hűtővizeztünk”, télen meg “fagyállóztunk”. Egyik kifejezés sem helyes, hiszen – bár tartalmaz vizet, és folyik is, a hűtőfolyadék nem víz. Hígítása sem csapvízzel történik, hanem kizárólag desztillált vízzel, ugyanis előbbi ásványi anyag tartalma miatt vízkövet okozhat, télen ráadásul megfagyhat a rendszerben. A fagyállóval kevert hűtőfolyadék egész évben szükséges, mivel ezek nem csak a fagyás és a túlmelegedés ellen védenek, hanem a korrózió, rozsdásodás ellen is azáltal, hogy védő bevonatot képeznek az alkatrészeken.  És hogy mit kell tudni még róla, és hogy válasszunk, azt itt összeszedtük>>

        7. Láss, ne csak nézz!

2 fontos dologra is felhívnánk a figyelmet: a megfelelő ablakmosó folyadék és a jégkaparó meglétére. A nyári szélvédőmosót a hűvös idő beköszöntével érdemes gyorsan lecserélni, mert a hajnali fagyok rövid idő alatt kárt tehetnek az autóban, ha a csövekben víz marad, ami megfagy. Télen a legtöbben a mínusz 19-22 fokra bekevert készítményt választják. Ezt ugyanis már nem kell kevergetni. Fontos azonban, hogy ne egy olcsó, “no-name” terméket válasszunk, hiszen egy -20 fokig fagyálló termék akár 0- -5 fok körül is okozhat azzal meglepetést, hogy mondjuk ráfagy a szélvédőre.  A koncentrátumok akár -40 fokot is bírják, de ilyen aligha lesz itthon. Ezek felhasználásához kell egy kis matek, ugyanis desztillált vízzel kell hígítani úgy, hogy -20, -22 fokig működőképes ablakmosót kapjunk.

A másik a jégkaparó, ugyanis az ablakmosó és az ablaktörlő lapát se tudja a centis jeget leszedni az ablakról. Kell a kézi segítség. Jól jön, ha esetleg út közben akadna gondunk, és sokat kell várakozni esetleg hóesésben.

          8. Tájékozódjunk előre

Indulás előtt mindenképp tájékozódjunk az útviszonyokról. Ne álljunk a dugóban, ha nagy a hó, de üres utakat se használjuk, ne akadjunk el. Érdemes olyan helyeket választani, amin már járt autó, és kis fékezgetéssel és óvatos gázadással teszteljük, mennyire tapad a gumi, milyen az út minősége. A célállomásunk felé ezek alapján induljunk el.

         9. Télen is kell a klíma

Télen még fontosabb, hogy kilássunk az ablakon. A külső és belső hőmérsékletkülönbség miatt a benti párát igen nehéz eltüntetni az ablakról. Ebben segít a klíma. Ezért fontos, hogy nem csak a nyári hűtésnél, hanem a téli fűtésnél is megfelelően működjön, ezért érdemes rendszeresen tisztítani, feltölteni. Hogy miért? Hát ezért>>

         10. Nem baj, ha van hólánc

A gyakori csapadék illetve a hóátfúvások miatt elrendelhető egy adott szakaszon a hólánc kötelező használata, így ha ilyen helyre tartunk, mindenképp legyen nálunk. Nélküle nemcsak büntetést kaphatunk, hanem saját és mások épségét is veszélyeztetjük. Fokozottan igaz ez azokra, akik külföldre mennek, egyes területeken kötelező hóláncot tartani az autóban, és ezt ellenőrizhetik is.

Ha mégis baj ér minket az utakon, legyen szó balesetről, elakadásról mindenképpen autómentőre lesz szükség. Ilyen esetben hívjon minket bátran bizalommal, a nap 24 órájában, az egész ország területén.

Hívjon most!